Vilniaus lopšelis darželis "Žemyna"

Įtraukusis ugdymas

Įtrauktis švietime apima įvairių poreikių turinčius vaikus: turinčius įgimtų ar įgytų sutrikimų ar negalių, patiriančius kalbinių iššūkių, patiriančius atskirties riziką dėl socialinės ekonominės šeimų padėties ar nepalankių aplinkos veiksnių, turinčius didelį mokymosi potencialą ar gabumus.

2024 m. rugsėjį įsigalios Lietuvos Respublikos Švietimo įstatymo straipsnių pakeitimai ir įstatymo papildymai, kurie numato, kad kiekvienam vaikui turi būti sudarytos sąlygos ugdytis artimiausioje ugdymo įstaigoje (ikimokyklinio ugdymo įstaigoje, mokykloje) kartu su savo bendraamžiais. Įtraukusis ugdymas – kokybiškas ugdymas kiekvienam vaikui, siejamas su personalizuotu kiekvieno vaiko ugdymu, atitinkančiu kiekvieno vaiko ugdymosi galias, poreikius, užtikrinantis sėkmes, asmeninę pažangą. Tai procesas, kuriame atsižvelgiama į vaikų socialinę, kultūrinę, mokymosi įvairovę ir remiamasi veiksmais, padedančiais nustatyti bei šalinti kliūtis ugdymuisi ir dalyvavimui švietime.

Švietimo pagalbos organizavimas įstaigoje

Pirminę specialiąją pedagoginę, socialinę pedagoginę ir psichologinę pagalbą vaikui teikia ugdymo įstaigoje dirbantys specialistai. Vaikui patiriant kalbos, pažintinių, socialinio elgesio, emocijų ir motorinės raidos sunkumų, gavus tėvų sutikimą, ugdymo įstaigoje atliekamas išsamus pirminis vaiko specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimas. 

Įvertinę vaiko specialiuosius ugdymosi poreikius, įstaigoje dirbantys specialistai bendradarbiaudami su tėvais sudaro „Individualų pagalbos vaikui planą“ (rekomenduojamą formą galite rasti čia: http://vilniausppt.lt/pedagoginis-psichologinis-vertinimas-2/) ir jį vykdo: 

  • sudaro švietimo pagalbos vaikui ugdymo įstaigoje tvarkaraštį ir informuoja tėvus,
  • teikia pagalbą vaikui, rekomendacijas tėvams bei pedagogams, 
  • pedagogai įgyvendina specialistų pateiktas rekomendacijas. 

  Vaikų kalbėjimo ir kalbos sutrikimus įvertina įstaigoje dirbantis logopedas. Suderinusi vaikų, turinčių kalbėjimo ir kalbos sutrikimų, sąrašą su Pedagogine psichologine tarnyba, VGK parengia specialiojo ugdymosi ir/ar švietimo pagalbos skyrimo dokumentą (8 priedas) ir teikia logopedinę pagalbą vaikui, konsultuoja jo tėvus ir pedagogus. 

Vaiko vertinimą Pedagoginėje psichologinėje tarnyboje siūloma atlikti tuomet, kai: 

  • ugdymo įstaigoje mažiausiai tris mėnesius teikta jam pagalba buvo nepakankamai veiksminga ir reikalingas išsamus specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimas;
  • numatomi vaiko dideli specialieji ugdymosi poreikiai;
  • kai vaikui įtariamas elgesio, emocijų, raidos sutrikimas – tėvams reikia rekomenduoti kreiptis į Ankstyvosios intervencijos tarnybą (iki 4 metų), Psichikos sveikatos centrą pagal gyvenamąją vietą arba Vaiko raidos centrą;
  • ruošiant dokumentus vaiko įvertinimui Pedagoginėje psichologinėje tarnyboje ugdymo įstaigos pedagogai ir specialistai turi vadovautis Lietuvos Respublikos Švitimo ir mokslo ministro įsakymu Nr. V-1775 „Dėl Mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių (išskyrus atsirandančius dėl išskirtinių gabumų) pedagoginiu, psichologiniu, medicininiu ir socialiniu pedagoginiu aspektais įvertinimo ir specialiojo ugdymosi skyrimo“ punktais 7 (7.1.-7.4.).
  • Grupėje su vaiku dirbantys pedagogai aiškiai įvardina vaiko galias ir patiriamus sunkumus, kuriuos surašo į Stebėjimo kortelę (1 priedas). Stebėjimo kortelėje svarbu pateikti tikslius faktus apie vaiko elgesį, pasiekimus, emocinę būklę, sunkumų pasireiškimo aplinkybes, galimas priežastis ir kt.
  • Pedagogų pateikta išsami informacija apie vaiką surašoma į VGK rengiamą Specialiųjų ugdymosi poreikių pirminio/pakartotinio įvertinimo pažymą Mokinio galių ir Ugdymosi sunkumų skiltyse (5 priedas). 
  • Rengiant pažymą dėl specialiųjų ugdymosi poreikių pirminio/pakartotino įvertinimo (5 priedas), visi įstaigos švietimo pagalbos specialistai, net neteikę pagalbos vaikui (logopedas, specialusis pedagogas, psichologas, socialinis pedagogas), atlieka vaiko pirminį įvertinimą ir pildo pažymą. 
  • Vaiko tėvai VGK posėdyje turi būti supažindinti su taikytomis specialiosios pedagoginės pagalbos priemonėmis ir 3 mėnesius teiktos pagalbos rezultatais, įstaigoje atlikto pirminio specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimo išvadomis ir aiškiai suformuluotais tolesnio vertinimo Pedagoginėje psichologinėje tarnyboje tikslais bei lūkesčiais. Tėvai vaiko vertinimui Tarnyboje registruojami tik pasirašytinai supažindinti su 5 priedu. 
Skip to content